ساری , میدان معلم
ساختمان آوان
ارسال ایمیل
info@arianeek.com
تماس با آژانس

معیارهای اثربخشی رسانه به چند بخش تقسیم می شود؟

معیارهای اثربخشی رسانه به چند بخش تقسیم می شود؟

رسانه اثربخش، پیام تبلیغ را به گونه ای در مخاطبان نهادینه می کند که قدرت نیاز سنجی، نیاز سازی، نیازمندی و نیازشناسی آنان را برانگیخته و آنها را مجبور به عکس العمل می کند. این متغیرها عمدتاً در تحقیقات بازاریابی حاصل می شود، تعیین رسانه اثربخش براساس موارد ذیل صورت می گیرد:

  1. بر اساس استراتژی سازمان : درتبلیغات ممکن است رسانه ی اثر بخش بر اساس استراتژی سازمان ازقبیل ماموریت سازمان، چشم انداز، هدف و راهبرد سازمان تعیین می گردد .مثلاً چشم انداز مایکروسافت( هر خانه یک کامپیوتر)، رسانه ای که شرکت مزبور برای پیام رسانی و تبلیغات خود استفاده می کند، بستر اینترنت است.
  2. بر اساس استراتژی بازاریابی:این راهبرد معمولاً توسط گروه تحقیقات بازار تهیه شده و به سازمان ها ارائه

می گردد، آنها با توجه به تعیین رتبه بندی و ارزش گذاری بازار هدف، رسانه ی متناسب خود و مشتریان را بر  می گزینند، به عنوان مثال شرکت های تولید کننده ی خودرو و لوازم مرتبط با صنعت خودروسازی، اثربخش ترین رسانه، بیلیوردهای بزرگراه هاست؛ چون مخاطبان این شرکت ها، بیشتر در بزرگراه ها رفت و  آمد می کنند. برای تعیین رسانه اثربخش براساس استراتژی بازاریابی، تیم تحقیقاتی می بایست با توجه به ماتریس SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای بازار، رسانه مناسب را انتخاب نماید.

  1. بر اساس مدل هرم مشتری : یکی از روش های رسیدن به رسانه اثربخش بر اساس استراتژی بازاریابی مدل هرم مشتری است، که آن ها را به سه گروه پلاتینیومی، طلایی، نقره ای و سربی تقسیم می نماید.
  • رسانه پلاتینیوم چیست؟

این رسانه به دلیل ارتباطش با مشتریان سودآور و وفادار، باید بیشترین میزان اثر بخشی را دارا باشد.

رسانه ی پلاتینیوم به رسانه ای اطلاق می شود که پیام را به مشتریانی که محصولات و خدمات زیادی را خریداری می کنند، انتقال دهد. رسانه های پلاتینیومی، تبلیغات دهان به دهان مثبت از محصولات شرکت به راه می اندازند؛ به عنوان مثال، تلویزیون برای تبلیغ لوازم خانگی یک رسانه پلاتینیومی است.

  • رسانه طلایی چیست ؟

وجه تمایز این رسانه با پلاتینیوم، در میزان سودآوری مشتریان و اثر بخشی آن است. این گروه مشتریان درجه پایین تری از وفاداری و سودآوری در مقایسه با مشتریان پلاتینیومی برخوردارند ولی از محصولات و خدمات شرکت احساس رضایت می کنند. به وسیله رسانه طلایی می توان وفاداری آنها را افزایش داد؛ به عنوان نمونه بیلبورد برای محصولات خانگی می تواند یک رسانه طلایی محسوب شود.

  • رسانه آهنی یا نقره ای چیست؟

رسانه هایی که انتقال حجم قابل توجهی از پیام که سطوح مصرف، وفاداری و سود آوری آن ها به حدی نیست که سزاوار خدمات ویژه ای باشند، رسانه های آهنی یا نقره ای نامیده می شوند. از این گونه رسانه ها،

شرکت هایی که در وضعیت رقابتی شدید قرار گرفته باشند و مشتریانشان به مرور رو به کاهش است استفاده می کنند؛ به عنوان مثال در روزگارانی نه چندان دور، در ایران، تلویزیون برای شرکت های تولید کننده چیپس و پفک، به رسانه آهنی مبدل شده بود.

  • رسانه سربی چیست؟

 این نوع رسانه برای مشتریانی استفاده می شود که برای شرکت بسیار پر هزینه اند؛ مشتریانی پر توقع، با سود آوری پایین، که نسبت به تبلیغات انجام شده نیز وفاداری و رضایت ندارند.

از رسانه های سربی زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم  سطح توقع مخاطبان را پایین و یا رضایت و وفاداری آن ها را به دست آوریم.

  • بر اساس استراتژی تبلیغات:رسانه اثر بخش درمواقعی ممکن است بر مبنای راهبرد تبلیغاتی شرکت انتخاب شود،

که در این بخش نیز با کمک گرفتن از ماتریس SWOT  و با توجه به نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای عوامل تبلیغات رسانه مورد نظر برای اثربخشی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، اگر استراتژی سازمان حضور و دیده شدن در مسابقات ورزشی باشد باید از تبلیغات موجود درفضای ورزشگاه ها بهره گیری کرد به عنوان مثال شرکت نایکی یا آدیداس برای تبلیغ محصولات خود جایی را بهتر و موثرتر از مسابقات  جام جهانی فوتبال یا لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا پیدا نمی کنند چون میلیون ها بیننده از سراسر جهان ناظر و تماشاگر این رویدادهای معتبر هستند.

بر اساس رفتار مخاطب:رفتار مصرف کننده گان از اهمیت بسیار بالایی در تعیین و انتخاب رسانه مناسب و تاثیر گذار برخوردار است، در برخی بازارها رفتار مشتریان بیشترین نقش را در تبلیغات ایفا می کند؛ بنابراین می طلبد که تیم تحقیقات بازار، توجه ای ویژه ای را در این زمینه از معطوف نماید.به عنوان مثال شرکت های خدماتی مانند بیمه ها می توانند برای چهار عامل اصلی (خصوصیات فردی، شغلی، درآمدی و موقعیت اجتماعی) رسانه مناسب  خدمات خود را از طریق شرکت های تبلیغاتی به مشتریانشان معرفی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *